تصویر برداری از نحوه ی شروع دیابت

 تجسمی از بیماری اتوایمیون انسانی در مدلهای حیوانی

29 ژانویه 2014- محققین، تکنیکی برای مطالعه ی فرآیند التهابی شروع دیابت نوع 1 در پانکراس ابداع کردند که می توانند با استفاده از آن در زمان واقعی تصویربرداری کرده و بروش غیر تهاجمی چندین بار از این فرآیند در جزایر لانگرهانس تصویر تهیه کنند.

با این تکنیک دانشمندان توانستند بیماری خود ایمنی انسانی را در مدلهای حیوانی مجسم کرده و به این ترتیب روشی برای بررسی پاسخ بدن به استراتژی های درمانی جدید که برای نجات جزایر لانگرهانس از حمله ی مرگبار سیستم ایمنی ابداع می شود، بوجود آوردند.

محققین دانشگاه Lundتکنیکی را ابداع کردند که از طریق آن به مطالعه ی فرآیندهای التهابی در پانکراس درهنگام ابتلا به دیابت نوع 1 پرداختند، با این تکنیک آنها توانستند در زمان روی دادن این اتفاقات بطور مکرر تصویر برداری کرد.

تصویر میکروسکوپی 2 فوتونی از گرافت جزایر پانکراس در اتاقک جلویی چشم یک موش NODمبتلا به پیش دیابت

پرفسور Holmbergمی گوید: موفقیت اصلی این تکنیک،مطالعه ی فرآیندهای التهابی در حالت واقعی یک بیماری اتوایمیون درزمان واقعی رخ دادن آن است.

محققین از طریق پیوند جزایر لانگرهانس در اتاقک جلویی چشم موشی که مدلی برای دیابت نوع 1 بود توانستند فرآیندهای التهابی را در زمان واقعی ازطریق یک میکروسکوپ پیچیده دنبال کنند، روشی که پیش ازاین امکان پذیر نبود.

در بیماری دیابت نوع 1 بخش های از جزایر لانگرهانس در پانکراس که سلولهای تولید کننده ی انسولین هستند توسط سیستم ایمنی تخریب می شوند و بنابراین سلولها نمی توانند مقادیر کافی هورمون انسولین برای بدن بسازند.

 ابتدا محققین درباره ی این مدل دچار شبهه و بدگمانی بودند زیرا تصور می شد مکانیزم های دفاعی ایمنی به دلیل حفاظت از بینایی در چشم سرکوب شده اند که به آن وضعیت ممتاز ایمنی چشم می گویند. با این حال، درپرتو اطلاعات قبلی که دانشمندان از فرآیندهای التهابی در پانکراس در بیماری دیابت نوع 1 کسب کرده بودند، توانستند نشان دهند که در جزایر پیوند زده شده به چشم موش این فرآیندهای التهابی اتفاق می افتد. این کار اساس یافته هایی است که با استفاده از این مدل ارائه گردید.

دکتر Christensenمی گوید: واضح است که تصاویر بدست آمده  دارای کیفیت بالایی هستند. اصلی ترین مزیت این تکنیک بر خلاف سایر تکنیکهای غیرتهاجمی دیگر نظیر MRIیا PETداشتن وضوح سلولی بالا است که سبب می شود ما بتوانیم سلولها را بصورت مجزا ببینیم و چگونگی حرکت و اندرکنش آنها با هم را مانیتور کنیم. اما منحصر به فرد بودن این مدل به دلیل آن است که تصویر برداری می تواند بروی سلولهای جزایر یکسانی درحیوان چندین بار درطی مدت پیگیری تکرار شود، در حالیکه  در سایر تکنیک ها با چنین وضوحی تنها می توان با روش جراحی تصاویر لحظه ای مجزایی را تهیه کرد.

محققین در حال بررسی پیشرفت فرآیندهای التهابی در روزهای متوالی در طول یک ماه هستند اینکه چگونه سلولهای التهابی تهاجمی وارد سلولهای جزایر لانگرهانس می شوند، چگونه حرکت می کنند، نحوه ی اندرکنش آنها با این سلولها، چگونه تکثیر می شوند و نهایتاً چگونه سبب تخریب سلولهای بتا در پانکراس می شوند.

با این تکنیک دانشمندان می توانند واکنش بدن به استراتژی های درمانی مختلف را برای بقاء سلولهای جزایر از حمله ی مرگبار سیستم ایمنی مطالعه کنند، این تکنیک زمینه های جدید تحقیقاتی را بوجود می آورد. دکتر Holmbergمی گوید: آنچه واقعاً می خواهیم با این فن آوری انجام دهیم این است که یک مدل از سیستم ایمنی بدن انسان و جزایر پیوند زده شده را بررسی کنیم.

منبع :www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140129075804.htm

سرپرست مترجمین : ماندانا فرخی نیا